Porod s vedením účetnictví u právnické osoby na pronájmy

Vytvořeno: 23. 2. 2022

Po přesunu části mého portfolia z fyzické na právnickou osobu (s.r.o.) se mi vynořila nová povinnost – vedení účetnictví.

Pronajímat na fyzickou osobu je legrace. V oblasti papírování člověk vede jen daňovou evidenci, kterou zvládne vést i „Franta odvedle“ jen v Excelu v pár sloupečcích (příjmy, výdaje, odpisy…). U právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku vyžaduje zákon klasické účetnictví.

Zjednodušujícím faktorem je to, že moje společnost na nemovitosti není plátce DPH (a tak to zůstane). Obecně proto stačí, zpracuje-li účetní data jednou ročně a podá daňové přiznání a výkazy na soud. Není nutno připravovat přiznání k DPH každý měsíc. To ušetří hodně starostí a finance za správu účetnictví. Podotýkám, že v mém portfoliu máme minoritu komerčních nemovitostí, takže by se nám to ani nevyplatilo s ohledem na odpočty DPH na opravy apod.

Má úvěrující banka si však v rámci svého dohledu nad klienty ode mě žádá každý kvartál průběžné výkazy (výsledovka, rozvaha), aby posoudila, jak se nám vede. V posledním půlroce loňského roku jsem podstoupil martyrium s tím, abych byl schopen výkazy odevzdat. Neustále jsem se bankéři trapně vymlouval a omlouval, že to ještě není a “už to určitě bude”.

Původní účetní firma, se kterou jsem jinak již roky spolupracoval, měla velmi špatné reakční časy, nezvedali telefony… V nadsázce, nejčastější odpověď účetních je “budeme to řešit až po 25. (dni v měsíci), teď děláme na DPH” (chápu to, každoměsíční peak) 🙂 Bylo to trápení. Zároveň jsem chtěl změnit jednu věc: Celý podnikatelský život je pro mě účetnictví blackbox. Něco, do čeho nevidím, co se odehrává kdesi u účetní, a když požádám, dostanu dříve, ale občas taky později, nějaký výstup – ať tak či tak, musím čekat a věřit tomu, co dostanu.

Tentokrát jsem se rozhodl, že trvám na tom, aby se účetnictví vedlo v online aplikaci, ke které se mohu kdykoliv připojit a potřebné výkazy si stáhnout sám, popř. zkontrolovat, jaký máme zisk, jak je co zaúčtováno apod.

Našel jsem si novou účetní firmu, se kterou jsme se rozhodli, že účetnictví budeme vést v aplikaci Eurofaktura. Možná se nejedná o nejmodernější nebo nejlepší systém, ale funkčně a cenově mi vyhovuje, podpora funguje. Takže jsme šli do toho.

S novou účetní firmou jsem se dohodl, že si budeme data účtovat sami, a jejich pomoc budeme využívat v klíčových momentech, tj. pro kontrolu, poradenství a pro sestavení ročních výkazů (zejména daňová přiznání). Každokvartální účtování bude dělat má asistentka.

Nejdříve jsem se tedy nechal od účetní zaškolit, jak máme náš případ účtovat, následně jsem sepsal návod a zaškolil asistentku.

Z toho mám i po pár měsících stále radost – že jsme tu změnu udělali, byť ještě do dnešního dne dolaďujeme data a vyrovnáváme účty, aby seděly.

V návaznosti na tyto kroky pro mě vyvstala nová potřeba: Dolovat data k zaúčtování (předpisy plateb nájemníků) z naší aplikace na správu Zvládneme.cz jednoduše a rychle (na klik). Doposavad to v uživatelské formě neumíme. Pro mé případy jsme si napsali SQL dotazy a exportuji si to napřímo v databázi. Přesto to není optimální a během tohoto roku budeme této věci najít termín realizace. Pokud byste k dané funkcionalitě chtěli něco sdělit, napište nám vaše postřehy prosím na info@zvladneme.cz.