Jak si (ne)vybrat tepelné čerpadlo?

Vytvořeno: 7. 4. 2022

Na jednom svém středně velkém bytovém domě mám tepelné čerpadlo vzduch-voda, které mi zajišťuje ohřev topné vody i užitkové vody (pro koupání). Funguje dobře. Náklady až doposavad – aspoň v éře levných energií – byly opravdu sympatické.

Čerpadlo, toho času kroutící svou 14. sezónu, pořídil původní majitel objektu, od kterého jsem dům koupil.

Rád zprostředkuji svou zkušenost, jak nevybírat čerpadlo. S tím mým není vlastně žádný problém. Šlape jako hodinky (ťuk ťuk), zatím nemělo žádnou poruchu. Problémem je však servis.

Vyrábí a montuje jej česká firma z Moravy bez sítě servisních techniků po republice. Pokud tedy potřebuji udělat servisní prohlídku či vyměnit olej, pak musí technik jet přes celou republiku, aby úkon provedl. Za tento výjezd si firma účtuje cestovné, což dělá aktuálně 13 tis. V případě, že spojí více zákazníků v Severních Čechách, tak to stojí méně, ale zase platíte ubytování technikovi. A na termín čekáte třeba půl roku.

Nejhorší situace bude, již si to živě představuji, třeba někdy v mrazivé části příští zimy, až bude mít čerpadlo náhlou zásadní poruchu. Těžko firma zruší všechny aktivity kvůli mě a pojedou přes celou republiku na opravu. I když… jak se říká, všechno je o penězích.

Asi je potřeba potřeba nájemníky upozornit, aby si pořídili teplý fešný svetr a uštrikovali si vlněné ponožky.

Zájemcům o technologii, jako je tato (ale i řada dalších, může to být solární elektrárna, složitější kotelna apod.) bych doporučil vybírat dodavatele technologie nejen s ohledem na instalační cenu, ale hlavně na cenu a dostupnost servisu. Pokládal bych si tyto otázky:

  • Bude tu firma za 5/10 let?
  • Kolik instalací mají za sebou? Zkouší si nové odvětví a za rok to zabalí nebo to už dělají 10 let, a jsou tak ověření?
  • Mohu si vybrat z více dodavatelů dané značky technologie v mém okolí?

Stejný přístup platí i v IT oblasti, kde je zákazník rukojmí svého dodavatele („vendor lock in„). Nebuďte tedy rukojmí.


Tomáš Kučera
sledujte můj Twitter, Facebook či Instagram