Sweet Home 3D: Program na modelování půdorysů
Není nic horšího než vymýšlet a zakreslovat půdorys nemovitosti na papír. Každá větší úprava znamená, že dosavadní návrh můžu zmuchlat a začít odznovu. Dodržovat správné měřítko v ručním nákresu je docela dřina, a o to více, když není po ruce čtverečkovaný papír.
Naštěstí existují softwary na modelování. Dnes vám chci představit Sweet Home 3D, který používám já. Charakterizoval bych jej ve stručnosti takto:
- je zcela zadarmo,
- spíše pro jednodušší modelování, avšak rozšiřitelný o spoustu doplňků,
- a hlavně: vhodný i pro ty, kteří nejsou vysloužilí ajťáci – dá se naučit za pár hodin práce s aplikací.
Projektanti a stavaři bezpochyby ocení, pokud přijdete se záměrem projektu, který budete mít alespoň poloprofesionálně zpracovaný. Už v průběhu modelování sami odhalíte nedostatky vámi zamýšleného řešení, jelikož vám 3D model vzniká pod rukama. Lze si jej takto prohlédnout ze všech stran a pochopit, kde je ďábel v detailu.
Ovládání
- Kurzor na posouvání elementů.
- Ruka na posouvání obrazovky.
- Stavba zdí.
- Tvorba podlah.
- Tvorba čar a šipek.
- Vytváření kót.
- Přidávání textu.
Do vytvořeného modelu můžete umísťovat předměty z levého sloupce z galerie vybavení:
Designově se sice galerie předmětů zasekla v 90. letech, ale rozměrově to odpovídá a dá se případně postahovat a do programu dodat rozšířené vybavení.
V článku o návrhu designu bytového domu jsem si takto vytvořil následující model, se kterým jsem dále přišel za designérem, který to přepracoval a vyladil v aplikaci pro profesionály SketchUp, což je už software na vyšší úrovni.
Tip: Sestavuji si modely i u běžných rekonstrukcí bytů. Hodí se mít v počítači model s výměrami. Lépe se pak např. vybírá kuchyňská linka nebo počítá metráž odvedené práce řemeslníky.
Tomáš Kučera
sledujte mé sociální sítě
YouTube
Instagram
Twitter
Facebook
LinkedIn
Spotify
Apple Podcasts